A Közgyűlés kedden ismét megszavazta a Városgondozás Kft. élén álló Juhász Géza leváltását. A hónapok óta húzódó történetet az ügyvezető segítségével igyekeztünk szétszálazni.
A képviselő-testület Oroján Sándor vezette többsége egyébként ugyanezen az ülésen a Városfejlesztési Kft. súlyos korrupciós gyanúba keveredett vezetőjének elmozdításáról tárgyalni sem volt hajlandó.
Juhász Gézát arról kérdeztük, miért olyan fontos és sürgős egyeseknek az ő távozása, és hogyan alakult ki a jelenlegi helyzet?
Az ügyvezető felidézte: 2020 májusában úgy került a Városgondozás élére, hogy pályázatának benyújtása előtt nem is ismerte Mirkóczki Ádámot. A kiválasztási folyamat során találkoztak először, amikor egy alig negyedórás meghallgatás keretében vázolta neki elképzeléseit.
„Ennyit arról, hogy én a polgármester embere vagyok”
– tette hozzá.
Sosem állítottam, hogy tökéletes munkát végeztem, de igyekeztem összhangot találni a cég humán-, technikai, és gazdasági erőforrásai között. Úgy vélem, ez sikerült. A Városgondozásnak sikerült pozitív egyenleget produkálnia, amelyre öt éve nem volt példa. Az EVAT Igazgatótanácsa erről egy szót sem vesztegetett azóta sem – mondta el Juhász Géza. „A cég gazdasági teljesítménye mintha rajtam kívül senkit se érdekelne” – jegyezte meg.
Oroján Sándor és társai azzal vádolják az ügyvezetőt, hogy két kézzel kapaszkodik a székébe. Erre reagálva emlékeztetett: a tavaly február óta zajló „közgyűlési cirkuszt” látva
maga kezdeményezte, hogy határozatlan idejű munkaszerződését határozott idejűvé alakítsák át, hogy 2023 május végével távozhasson a cég éléről.
Nem tudták kivárni
Ám tavaly ősszel „tervszerűen előkészített lejárató kampány” indult ellene „a fakivágási botránynak nevezett koholmány” kapcsán. Erről azóta már jogerős bírósági ítélet mondta ki, hogy hazugság volt – emlékeztet Juhász.
Jogerős: hazudott az EgerHírek Mirkóczki “fakivágási botrányáról”
A közgyűlési többség azonban 2022 szeptemberében gyorsan határozatot is hozott a menesztéséről azzal a kitétellel, hogy munkaaviszonyát közös megegyezéssel szüntetik meg.
Juhász Géza leszögezi: ő ezt a döntést is tudomásul vette, s egyáltalán nem rajta múlik, hogy azóta sem tudta a Városgondozás vezetését szabályosan átadni senkinek.
„Pedig nálam jobban senki se várta ennek a közös megegyezésnek a megszületését. Én már úgy terveztem, hogy január 2-án nem is megyek dolgozni” – tette hozzá.
Hiába ruháznak fel engem Oroján Sándorék ilyen képességekkel, én valójában semmilyen közgyűlési döntést nem tudok szabotálni.
Egyszerűen arról van szó, hogy még a munkaszerződésemet sem olvasták el, hogy annak megfelelően mozdítsanak el
– szögezi le z ügyvezető.
Én a cég vezetését csak egy pályázat során kiválasztott új ügyvezetőnek adhatom át.
Csakhogy ilyen pályázatot sokáig ki sem írtak, s mikor megtették, akkor az teljesen szabálytalan volt.
Az utódlás körüli anomáliákra Mirkóczki Ádám is felhívta a figyelmet a Közgyűlésben. a polgármester rámutatott: az EVAT vezetése a korábban saját maguk által meghatározott kritériumokat sem építette be a pályázati kiírásba. Jellemző példaként említette, hogy felsőfokú végzettség kikerült a feltételek közül,
így az önkormányzati cég élére már egy érettségivel is ki lehetne nevezni bárkit.
Telefonos segítség – de kitől?
Ennek ellenére az EVAT Oroján Sándorék által pozícióba ültetett vezetése újabb és újabb taggyűléseket kezdeményezett, hogy azokon kimondják Juhász leváltását. „Az elmúlt húsz évben nem volt annyi taggyűlés a cégnél, mint az elmúlt esztendőben” – jegyzi meg az ügyvezető.
Hozzáteszi: ő szabályszerűen mindig összehívta ezeket a taggyűléseket,
s arról már nem ő tehet, hogy ezek egyikére sem sikerült olyan előterjesztést hoznia az EVAT-nak, amellyel törvényesen megszüntethették volna a munkaviszonyát.
Juhász Géza rámutat e tanácskozások egyik fura sajátosságára: az EVAT vezetői és képviselői a felmerülő problémák kapcsán rendre elvonultak telefonálni. A december 6-i taggyűlésen ezért arra kérte őket, hogy az ülés idejére a titkárságon adják le telefonjukat. Ezt akkor senki sem kifogásolta, ám később igyekeztek botrányt csinálni az ügyből.
„Én azt nem értem, hogy, ha valaki egy cég meghatalmazottja, pláne legfelső vezetője, akkor mégis kivel kell egyeztetnie taggyűlés közben? Ki vezeti akkor valójában az EVAT-ot?”
– teszi fel a költői kérdést Juhász.
A nem létező „cégvezető”
A Városgondozás körüli viták során ritkán kerül szóba, pedig döntő fontosságú körülmény, hogy ez az egyetlen olyan városi cég, amelyben nem 100 százalékos, csupán többségi tulajdonrésze van az EVAT-nak. A kisebbségi tulajdonos a Heves Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás, s bizonyos változtatásokat a velük való egyeztetés nélkül nem lehet szabályosan keresztülvinni.
Például azt sem, ha új vezetői pozíciót hoznak létre. Márpedig az EVAT ezzel a ”megoldással” is megpróbálkozott Juhász félreállítására.
Decemberben egy taggyűlési határozattal létrehozták a „cégvezetői” posztot, amelyre Balázs Ernőt nevezték ki.
A döntést a kisebbségi tulajdonos elfogadhatatlannak találta, s bíróságon is megtámadta.
Januárban az Egri Törvényszék ki is mondta, hogy ez döntés törvénytelen volt, s felfüggesztette végrehajtását.
(Ennek ellenére Oroján Sándor frakciótársai a keddi közgyűlésen arról panaszkodtak, hogy Juhász Géza nem engedi munkába lépni a nem létező pozíció birtokosát.)
Egyszerű ez: a pénzről van szó
A keddi közgyűlési döntés indoklása Juhász szerint más pontokon is hamis és mondvacsinált. A Városgondozás munkájával szembeni állítólagos lakossági kifogásokat hangulatkeltésnek tartja, és rámutat: észrevételeivel, panaszaival bárki fordulhat az önkormányzat Városüzemeltetési Bizottságához. Az előterjesztés az EVAT felé fennálló tagi kölcsön tartozást is felrótta, azt állítva, hogy ennek rendezésére a cég vezetésének nincs elképzelése. Ez azonban nem igaz.
A tartozás rendezésére három megoldási javaslatot is kidolgoztak, ám ezeket az EVAT vezetése lesöpörte az asztalról, vagy nem is reagált rájuk
– mutat rá az ügyvezető.
A közgyűlésen ugyanakkor elmondta: nagyon reméli, hogy a most született határozat után az EVAT már képes lesz szabályosan megszüntetni a jogviszonyát, és törvényesen gondoskodni az új vezető pályázat útján történő kiválasztásáról.
Juhász szerint nem véletlen, hogy ilyen türelmetlenül törekednek az elmozdítására, ahogyan az sem, hogy igyekeznek megkerülni a szabályszerű pályáztatási eljárás lefolytatását is. „Sajnos egyszerű ez: a pénzről van szó” – fogalmazott az ügyvezető.
Hozzátette: miután átvette a Városgondozás vezetését, eltávolította a cég környékéről azokat a többnyire Oroján Sándorhoz közel álló vállalkozókat, „akik a korábbi években megszokták, hogy az előző vezetés strómanként lehetővé teszi számukra a közpénz kilapátolását”.
„Nekik ez nyilván nagyon fáj, hiszen százmilliókról van szó”
– mutat rá Juhász Géza.