A csütörtöki közgyűlésen is összecsaptak az álláspontok az elkerülő út kapcsán, ám az egriek véleményének kikérését elutasította a többség.
Az ülés elején Pajtók Gábor országgyűlési képviselő szólt a képviselőkhöz. A politikus óvott a felelőtlen hangulatkeltéstől az elkerülő út kapcsán.
Hangsúlyozta: „mindannyian felelősséggel tartozunk” a projekt megvalósulásáért.
Elmondta: a beruházás előkészítési folyamatába „szinte kivételes módon” vonták be lakosságot. Olyan nyomvonal nem létezik, amely valaki számára ne jelentene érdeksérelmet, amelyben teljes lesz az egyetértés – mutatott rá. Ugyanakkor hozzátette: a város polgárainak döntő többsége támogatja a projektet, amely élhetőbbé fogja tenni a várost.
Hangsúlyozta: az elkerülő út tervezése igen magas szakértelmet igénylő folyamat, ezért „a felesleges és megalapozatlan hangulatkeltés” árt a beruházás megvalósíthatóságának. Arra kérte a képviselőket, működjenek együtt azokkal, akiknek „szakmája és felelőssége az út megtervezése”. Elmondta: kezdeményezte, hogy a lakossági észrevételek elbírálása, de még a szakmai zsűri döntése előtt a NIF Zrt nyújtson részletes tájékoztatást a Közgyűlésnek.
Hasonló gondolatokat fogalmazott meg szerdai sajtótájékoztatóján Mirkóczki Ádám is.
A Közgyűlés döntsön, vagy az egriek?
A momentumos Keresztes Zoltán a tegnapi lakossági fórum tapasztalatai alapján azt kezdeményezte, hogy a Közgyűlés foglaljon állást a külső nyomvonal mellett. A javaslat szerint, ha a NIF mégis a belső nyomvonalat támogatja, akkor ez csak érvényes és eredményes népszavazást követően valósulhatna meg.
Oroján Sándor támogatásáról biztosította az előterjesztést, hangsúlyozva, hogy „a Közgyűlésnek vétójoga van” az út megépítése kapcsán, és ezzel szükség esetleg akkor is élni kell, ha „egy kicsit csúszik az útépítés.”
Farkas Attila alpolgármester rámutatott: egy lakossági fórumon elhangzottak nem tükrözik az egész város véleményét. Hogy valóban megismerhessék az egriek álláspontját,
támogatja egy, a város összes polgárának bevonásával zajló népszavazás kiírását.
Mirkóczki Ádám emlékeztetett: a lakossági észrevételeket, panaszokat minden esetben továbbították az útépítő felé. Ezek alapján fél évvel ezelőtt a külső és a belső nyomvonal kombinálásával kidolgozott “hibrid” megoldást javasolt a NIF-nek. E szerint az út a Vécsey völgy út után a belső nyomvonalról a külsőre térne át.
A polgármester szerint a kiírandó referendumot mindenképp meg kell tartani, és ennek a harmadik változatnak is a szavazólapra kellene kerülnie.
„Ne a NIF konzultációja, ne aláírásgyűjtés, vagy lakossági fórum döntsön, hanem 43 ezer egri ember véleménye” – szögezte le Mirkóczki.
Ezzel szemben Keresztes szerint
népszavazásra csak akkor lesz szükség, ha a NIF nem a külső, hanem a belső nyomvonal mellett foglal állást.
A polgármester szerint viszont a Közgyűlés semmilyen állásfoglalást nem fogadhat el az egriek megkérdezése előtt.
Döntsön a nép – de csak, ha engedjük neki
A Közgyűlési többség végül elutasította, hogy népszavazást írjanak ki a Közgyűlés állásfoglalása előtt, és lényegében (bár technikailag három részre bontva) Keresztes Zoltán javaslatát fogadta el.
„Megdöbbentőnek tartom, hogy a népakaratra oly gyakran hivatkozó Momentum és Fidesz tart ennyire a népszavazástól”
– fogalmazott Mirkóczki Ádám.
Az ülésen kiderült az is, hogy a jelenlegi tervek szerint az út nagyjából 6-8 év múlva épülhet meg.