A csütörtöki közgyűlésen több százmillió forintot osztogatott szét a többség különböző célokra. Csakhogy ezek az összegek javarészt csak virtuálisan léteznek, a valóságban nem.
❗️☝️Végrehajthatatlanok a Közgyűlés többsége által február 23-án elfogadott városi költségvetést érintő módosítások – erről és az ezzel kapcsolatos kérdésekről beszéltem mai 🎥sajtótájékoztatómon.
Posted by Mirkóczki Ádám on Wednesday, March 1, 2023
A költségvetéshez beadott és megszavazott módosításokkal nagyjából félmilliárd forintot „mozgattak jobba-balra” a képviselők – derült ki Mirkóczki Ádám szerdai sajtótájékoztatóján. Csakhogy a múlt heti maratoni közgyűlésen elhangzott jogi, pénzügyi és szakmai érvek akkor is megállják a helyüket, ha azokat testület többsége nem volt hajlandó meghallani – fogalmazott le a polgármester.
„Finoman fogalmazok, ha azt mondom: ezeknek a döntéseknek a többsége jelen pillanatban gyakorlatilag végrehajthatatlan”
– szögezte le. Hozzátette: egyetlen köztisztviselőtől, hivatalnoktól sem várható el, hogy a jogszabályokkal ellentétes módon cselekedjen. Márpedig ezeknek a módosításokat törvényesen nem lehet átültetni a gyakorlatba.
Ennek fő oka, hogy a közgyűlési többség nem létező, fiktív összegeket osztogatott
– mutatott rá Mirkóczki Ádám.
Jellemző példaként említette, hogy megszavaztak egy olyan előterjesztést, amelynek értelmében a tavalyi többletbevétel maradványból több mint 80 millió forintot kellene átcsoportosítani például a strand támogatására.
Ezzel csupán az a gond, hogy ez a pénz a valóságban egyszerűen nem létezik.
Hivatalosan, a szabályok értelmében ugyanis minden, az előre tervezett felett beérkező bevételt „többletként” kell elkönyvelni, és ezt külön fel kell tüntetni a büdzsében. Csakhogy ebből a pénzből a város a más forrásokból elmaradt bevételeket pótolja ki, hiszen nem csak alul-, de felültervezés is minden évben óhatatlanul előfordul.
A polgármester ennél is súlyosabb felelőtlenségnek tartja, hogy számos képviselő azzal áltatta a rendezvényszervezőket, hogy az önkormányzat 150 millió forintot tud költeni a támogatásukra. Ezt a Modern Városok Program forrásainak lekötéséből származó kamatbevételekiők kellene fedezni.
Csakhogy a törvény szerint ezt a pénzt kizárólag a programban meghatározott projektekre lehet költeni.
S, még, ha „valami csoda folytán ezt a jogszabályt meg tudnánk kerülni”, akkor sem lehet előre tudni, mekkora elosztható összegről van szó, hiszen a kamatok év közben is változhatnak. Ameddig ez a pénz nem érkezik meg, addig csak virtuálisan létezik, senkinek nem tudjuk odaadni – emlékeztetett a polgármester. Erre a Gazdasági Iroda is felhívta a képviselők figyelmét a testületi ülésen, ám nem hallgattak rájuk.
Mirkóczki Ádám hangsúlyozta: szíve szerint még ennél is sokkal több pénzt szánna a kulturális életre, ám ez nem a város vezetésén múlik. Nekik a jelenlegi súlyos gazdasági válság idején prioritási listát kell felállítaniuk, s ezek élén az óvodák, bölcsődék, közintézmények, a közétkeztetés, közvilágítás és közösségi közlekedés működtetése állnak.
„Ha mi azt a logikát követnénk, amelyet a közgyűlési többség, akkor nagyjából áprilisra földbe állna a város, minket pedig bilincsben vinnének el”
– fogalmazott a polgármester.
Hozzátette: legjobban azokat sajnálja, akik színvonalas rendezvényeket álmodtak meg egyes képviselők gátlástalan ígérgetései nyomán. Ugyanakkor azt kezdeményezi, hogy a ténylegesen erre fordítható 60 millió forint elosztásáról ne a Kulturális Bizottság, vagy a Közgyűlés döntsön, hanem a helyi rendezvényszervezők szakmai közössége.
1,5 milliárd mínusz
Mirkóczki Ádám beszámolt arról is, hogy a költségvetésen egy nem várt jogszabályváltozás is komoly rést ütött. Tavaly év végén végén született egy kormánydöntés, amelynek értelmében az oktatási-nevelési intézményt önkormányzati ingatlanban működtető egyházak február 28-ig igényelhetik ezen ingatlanok tulajdonjogának átvételét.
Az egri önkormányzat két ilyen jelzést kapott: a Katolikus Egyház az Andrássy Szakközépiskola, a Hit Gyülekezete pedig a Wigner Technikum ingatlanjának átadására jelentett be igényt. A városnak törvényes mozgástere e tekintetben nincs, így ezeket a vagyonelemeket át kell adni – mutatott rá Mirkócki Ádám. Megjegyezte. mivel ezeket az épületeket eleve csak oktatási célokra lehet használni, az intézmények működtetői pedig az egyházak, így a város vezetésének elvi kifogása nincs a változásokkal szemben.
Ugyanakkor a kormánydöntés megszületése előtt a Hit Gyülekezete bejelentette, hogy szeretné megvásárolni a Wigner ingatlanjait. Ez mintegy 1,5 milliárd bruttó bevételt jelentett volna. Mivel a költségvetés összeállításának idején az egyház még nem jelezte, hogy élni kíván az ingyenes átadás lehetőségével, ezt az összeget a büdzsébe is beépítették. A törvényes határidő legutolsó napján, február 28-án (tehát már közgyűlési szavazás után) azonban beérkezett az igénylés.
Így költségvetés tervezett bevételei mintegy 1,5 milliárd forinttal csökkennek.
Ez még inkább arra szorít minket, hogy a büdzsét újragomboljuk, a felelőtlen, fedezet nélküli osztogatás így még tarthatatlanabb – mutatott rá a polgármester. Leszögezte: a városvezetés semmilyen olyan kiadást nem fog jóvá hagyni, amelyre nincs fedezet.
„A Gazdasági Irodánkban nem működik bankjegynyomtató, és nem a „Gazdálkodj okosan”-t játsszuk, nem fogunk egyszer csak egy olyan mezőre lépni, ahol nyerünk egy csomó pénzt.”
– fogalmazott Mirkóczki Ádám.