Máig nem tudjuk, hogyan született a titkos Parkolóház-paktum

Tavaly május-júniusban kis híján kifosztották a várost, de erről mélyen hallgatnak az érintettek. 

A Városgazdálkodási Bizottság rendkívüli ülését kezdeményezi Mirkóczki Zita, mert a grémium lassan egy éve nem jut semmire a Katona téri parkolóház körüli mizéria kivizsgálásával, amellyel még júniusban bízta meg őket a Közgyűlés. Persze hiába is várnánk válaszokat ott, ahol eleve a kérdések is rosszak.

Az előterjesztés szerint a bizottság ugyanis számos iratot és dokumentumot kért be a Városházáról és a parkolóház tulajdonosától – ám ezek közül még véletlenül sem érintette egyik sem a történet igazán botrányos részét.

Így hát jobb híján mi emlékeztetünk arra, hogyan akarták egy esztendővel ezelőtt kisöpörni a városi kasszát a kormánypárti és velük összeállt „ellenzéki” képviselők.

Régi bűn, hosszú árnyékkal

A Katona téri parkolóház kálváriája nem tavaly kezdődött, de még csak nem is 2019-ben. Igazából az első kapavágástól a mai napig egyetlen hosszú kálvária ez a történet. A létesítmény építéséről és ennek alapjaiban elhibázott pénzügyi hátteréről 2010 februárjában döntött a Közgyűlés, amelynek egyébként akkor tagja volt a jelenlegi fideszes frakció-vezető, Orosz Ibolya, Császár Zoltán és Jánosi Zoltán egri Momentum-elnök is.

A parkolóház 2014-re készült el. A konstrukció szerint a város a tulajdonostól bérelte horribilis áron, és az EVAT üzemeltette. 

Ez a szerződés 2020-ban járt le, ekkor az önkormányzatnak két lehetősége volt: vagy megveszi az ingatlant, vagy meghosszabbítja a szerződést ugyanazokkal a feltételekkel. Előbbire a COVID-járvány kellős közepén nem volt, és később sem lett pénz, utóbbival pedig nem akarták újabb hosszú évekre gúzsba kötni a költségvetést. Így új kontraktus nem született, ám a létesítményt az EVAT így is üzemeltette.

Tavaly év elején azonban a holding új (a Fidesz és a velük együttműködő „ellenzéki” képviselők által megválasztott) vezetése egyik napról a másikra bezáratta.

Mirkóczki: visszaosztás áll a parkolóház bezárása mögött?

 

Az így mesterségesen gerjesztett válságot a városvezetés úgy hidalta át hogy csupán egy évre szóló szerződést kötöttek, időt nyerve egy megfelelő konstrukció kidolgozására. Az erről szóló döntést azonban az áprilisi közgyűlésen a Fidesz-frakció módosító indítványaival elodázták, és azzal bízták meg a polgármestert, hogy tárgyaljon tovább. Így is történt, s a fejleményekről a polgármester tájékoztatta a kormánypárti képviselőcsoportot is.

Titkos paktum milliárdos összegekről

A május 16-i rendkívüli közgyűlésen azonban kiderült:

a fideszes Csetneki Attila, Bódi Zsolt, illetve az EVAT vezérigazgatója, Szűcs Tamás mindenféle felhatalmazás nélkül a város háta mögött paktumot kötött a tulajdonossal.

A Fidesz előterjesztett és a közgyűlésen keresztülvert javaslat 6 évre szóló, 423 millió forintos kötelezettségvállalást tartalmazott, a parkolóházat pedig horribilis áron, több mint egymilliárd forintért vásárolhatta volna meg az önkormányzat.

A májusi közgyűlésen hozott határozattal szemben Mirkóczki Ádám vétót emelt, mivel az összeget irreálisan magasnak tartotta, amelynek vállalása csődbe vihetné a várost.

A városvezetés a PricewaterhouseCoopers (PwC) világszerte elismert pénzügyi elemző cégtől kért értékbecslést, amely megdöbbentő eredményre jutott.

A szakvélemény szerint a parkolóház valós piaci értéke sokkal alacsonyabb, mint a határozatban szereplő összeg. A cég több féle módszertannal több féle értéket állapított meg.

A legmagasabb összeg is mindössze 442 millió forint, ám tisztán piaci szempontok mentén, befektetésként alig több mint 20 milliót ér a létesítmény.

Önmagukat „vizsgálják”

A júniusi közgyűlésen végül hatályon kívül helyezték az előző havi döntést. Ekkora pofon után már a fideszes képviselők is kénytelenek voltak visszakozni. Most már inkább az volt a tét: sikerül-e elkerülniük a felelősségre vonást a város kifosztását célzó titkos paktum megkötéséért. Csetnekiék úgy döntöttek, előremenekülnek, s maguk kezdeményezik a „kivizsgálást”. Persze véletlenül sem saját szerepükről, hanem – jó szokás szerint – „a városvezetés felelősségéről”.

Így hát a mai napig nem tudjuk, hogy

  • Csetneki Attila és Bódi Zsolt milyen felhatalmazással tárgyalt a parkolóház tulajdonosával?
  • Milyen alapon vállalt szerepet ebben az általuk az EVAT élére ültetett Szűcs Tamás vezérigazgató?
  • Hogyan született meg a titkos paktum?
  • Milyen értékbecslés, vagy szakmai vélemény alapján állapították meg a reális érték sokszorosára rúgó, milliárdos nagyságrendű vételárat?
  • Miért állt érdekében a titokban tárgyaló képviselőknek e paktum megkötése?
  • Miért szavazta meg tavaly májusban a Közgyűlés többsége a nyilvánvalóan ordítóan előnytelen szerződés megkötését?

S ez az utolsó talán a legsúlyosabb kérdés. Júniusban ugyanis arról is döntenek az egriek, kikből álljon a következő öt évben a város legfontosabb döntéshozó testülete, s bizalmat szavaznak-e azoknak, akik szavazatukat és nevüket adták ahhoz, hogy kis híján kifosszák a várost?

Facebook
Email